Avui he trobat apunts de l'assignatura de Noves Tecnologies que vàrem fer a primer i he recordat les metàfores que vam utilitzar al parlar dels ordinadors a les escoles i he decidit penjar-ho aquí a mode de recordatori per tots vosaltres:
Trobem quatre metàfores rellevants quan parlem de l’ús dels ordinadors dins de l’àmbit educatiu.· La metàfora tutorial: l’ordinador com a tutor. On l’ordinador tutoritza el procés d’aprenentatge realitzat per l’alumne. Per tant és l’ordinador qui avalua i informa al estudiant de la seva evolució i dels errors comesos. l’ordinador controla a l’estudiant. Un tipus de programa que estaria dins d’aquesta metàfora és el Jclic.· La metàfora de construcció: l’ordinador com a alumne. En aquest cas és l’estudiant qui controla a l’ordinador. L’alumne explora i crea idees, com per exemple amb el programa Logo.· La metàfora del laboratori: l’ordinador com a simulador. Són una evolució dels sistemes tutorials. L’usuari aprèn a partir de les descobertes que va fent. Aquí podríem fer ús del programa Crayon Physics.· La metàfora de la caixa d’eines: l’ordinador com a eina. L’ordinador és una eina més en la vida diària de tots, adults i nens. Poden utilitzar-lo per obtenir informació, aprendre a partir de pàgines webs, etc. Un exemple és la pissara digital. Una eina que facilita molt el procés d’aprenentatge dels nens.Quan ens trobem davant d’aquestes metàfores és fàcil que sorgeixin dubtes com per exemple:· Poden els ordinadors substituir els llibres i/o al professor?· Si els ordinadors poden substituir al professors i tutors, llavors no caldrà que els nens vagin a l’escola? Poden estudiar des de les seves cases?· És més intel·ligent un ordinador que el propi mestre?· Què passaria si l’alumne sap utilitzar més els ordinadors que el professor?· Caldrà ensenyar cal·ligrafia, ortografia, ... a aquells escoles on s’hagin substituït el bolígraf pel teclat?· Tots els professors haurien de recórrer al Jclic com a eina d’aprenentatge?· Realment, creus que és l'alumne qui controla l'ordenador?· L'ordinador, és un bon alumne per al nen?· Com és pot saber si el nen aprèn correctament a partir d'una educació descoberta guiada?· etc.En realitat són preguntes obertes i moltes d’elles només es poden contestar amb l’experiència.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada